Nogle betragtninger om skolestrukturen.
Af : Bertel Jensen


Skriv til mig!            Skoledel af embedsmandsrapport           Hele  rapporten om skolerne 







Det er hvordan landsbyerne og bosætnings-mulighedene plejes, der afgør om den nye kommunes størrelse bliver en styrke eller svaghed!

Skoler

Det er helt sikkert, at skolestrukturen kommer til diskussion, alene det,
 at de gamle kommunegrænser er væk, vil resultere i ændrede skoledistrikter.

 – Derfor - er det er vigtigt, at man er bevidst om skolernes betydning for lokalområdernes beståen. Forsvinder skolen forsvinder også en stor del af lokalområdes aktive fritidsliv og starter dermed en negativ dominoeffekt.

Børnenes fritidsmuligheder vil blive afhængige af en lang forældrekørsel. Børnepasningsmuligheder og kulturelle aktiviteter er i lokalområderne en
 integreret del af skolen. Derfor kan ændringer i skolestrukturen også gøre
 voldsom skade på bosætningen af børnefamilier i de mindre byer.

Jeg mener, at der skal nytænkes i ledelsesform og samarbejdsmuligheder for
de små skoler i stedet for lukning.
Der bliver brug for alle ideer og gode kræfter der kan binde denne store
kommune sammen også på skolesiden.
Der skal være respekt for forskelligheden, også på elevtallet, så længe det ikke
går ud over fagligheden og de sociale færdigheder hos eleverne.

En ødelæggende udsultningspolitik, ugennemtænkte forslag og usikkerhed
bør hurtigt ophøre, så den ikke får forældre, lærere og bestyrelser til at opgive.

Og så skal de små skoler ikke bare måles på klassekvotienter,
 men mere på den kvalitet og viden børnene har med derfra.

De mindre fødeskoler skal fortsat styrke overbygningsskolerne
som gode leverandører af elever fra landsbyerne.

Der er ikke garanti for at en stor skole, der bliver større også
bliver bedre! Men det er sikket at en landsby, der mister sin
skole mister meget mere end skolen.

Tilbage